lørdag den 20. marts 2021

Paper hugs / Papirknus / Restekort... Super nemt...

Kort lavet ud af rester.

Det er et hit blandt mange af os at lave “reste-kort” så dette er mit take på det ;-)

Her er et lille kik på hvordan jeg bruger det i øjeblikket.
Når jeg siger i øjeblikket, så er det pga. 
jeg hele tiden finder på noget nyt at bruge det til... 
Jeg syntes at vi skal bruge så meget, som muligt,
 af de fine og til tider dyre materialer...
Er jeg blevet træt af en kasse med reste die-cut rester i... 
så sender jeg den videre til en veninde eller venindes børn...
De har stor glæde af indholdet... for dem er det jo helt nyt... 
og de må bruge det lige som de har lyst til... 
Nogle gange får jeg et skønt stemningsbilled af deres kreationer... love it ;-)


Disse kort er super nemme at lave... 
og kan give en spændende effekt...
Dette jeg viser dig her er en måde at gøre det på... 
Der er lige så mange måder, at bruge rester til kort på, som der er personer som gør det ;-)

Jeg gemmer mine rester...
Disse restekort er lavet ud af ensfarvet karton/effekt karton/kvistkarton.

Hvordan laver jeg disse tynde strimler?
Jeg smider mine rester igennem makulator’en hvorefter jeg samlede hver enkelt baggrund forskelligt igen.
Jeg skar et ark kopipapir ud i passende stykker (ca. 80 gr. Kopipapir)
Jeg har lavet dem til baggrunde til slimline kort. (Ca. 10x21 cm.)
Og da jeg havde alle mulige farver i rester... såååå er der et utal af muligheder...

Jeg har hygget mig i min sofa med at lave baggrunde,
samtidig med at jeg så noget hyggeligt i tv’et...
Jeg fik hurtigt lavet en masse baggrunde klar... ja faktisk aaaaalt for mange...langt over 45 stk.
Jeg blev helt fascineret af at lege med farverne... og hvor forskellige de blev...
Blot ved at ændre farve sammensætning.
Og så er det noget som for mig er afstressende at lave om aftenen foran tv’et


Lidt om hvordan jeg begynder min proces...
Jeg kan slet ikke finde ud af at arbejde med farver, andet end at de er sorteret...
Det giver mig et overblik... ro til focus.. nemt at finde det som jeg skal bruge... 

Jeg tog en skotøjsæske, kom hver farve i en lille pose... og satte dem i rainbow-order.
Det samme gør jeg med mønstret strimler m.m. Ja kort sagt med alt som har farver.

Strimlerne er lavet med makulator... Den er hurtig til at dele papiret/karton’et i strimler... 
Når vi bruger makulator, bliver strimlerne lige... samme bredde... og klar til at bruge i en fart...
De fleste har en i huset i forvejen...
Hvis ikke kan du være heldig at finde dem til billige penge i dit supermarked...

Nu er jeg klar til at lime.
Jeg har brugt bogbinderlim med en tynd limspids.
Hver strimmel fik lim på og derefter sat jeg den på et ark jeg havde parat til formålet.

Rainbow’s er altid skønt... 
alle disse farver... gør mig glad... 
tilsat guld metallic strimmel.

Her har jeg brugt få glitter guld strimler sammen med friske farver...
Farverne sidder ikke i en bestemt orden...
Hvilket let gør det lidt mere uroligt at se på... 
men hyggeligt på sin egen måde... ;-)

Rainbow-order og kvistkarton.

Rainbow-order og hvidt karton.

Rainbow-order og koksgråt karton.

Her er der brugt rester fra nogle af de baggrunde jeg allerede har lavet... 
Der er ikke taget hensyn til farvetema... 
men hver farvestribe er adskilt af en sort stribe.

Jeg ved ikke helt hvad jeg syntes om dette?...
det er lidt vildt til min smag...
Men nogle gange bliver det overraskende godt, når det er lavet til et færdigt kort...

Denne er også meget blandet, men uden den samme farve imellem hver enkelt farve/stribe.

Pastel farver, som er sat sammen med guld og sølv strimler. Glitter/metallic.

Simpel farvesammensætning. 
En farve fra lys til mørk... adskilt af en neutral farve (sort).
Dette giver et roligt udtryk. 

Jeg bliver stadig overrasket over hvor lækker en effekt der kan komme ud af noget som er så simpelt.

Kvistkarton, sort tilsat metallic papir.
Den kombination blev jeg lidt betaget af... og har lavet i MANGE variationer.
Det matte grove kvistkarton sammen med blankt metallic karton, er altid en vinder hos mig.

Noget af det metallic papir jeg fandt havde også en prægning i...
hvilket jeg syntes giver en god effekt.

OHHHHH ja... metallic papir i mange farver.
Sat sammen med kvistkarton... 
MEGET simpelt... men med en stor effekt.

Sølvfarvet metallic karton med forskellige strukturer: 
glitter, holografisk, metallic, silkemat
Disse sat sammen med kvistkarton, er jeg lidt vild med... 
det er en meget rolig baggrund at se på... 
en baggrund med tone i tone og stor effekt.


Et par hurtige eksempler på kort lavet med disse baggrunde.


Jeg har brugt en af mine rainbow baggrunde.
Teksten er klippet i samme farve som grundkortet + sort + effekt holografisk guld metallic karton. 


Die: Blomster og baggrund med scallop kant fra Simple & basic,
Blade er fra Three Scoops 
Blomster og blade er farvet med Distress Oxide Ink.
Div. Nuvo Crystal Drop.. samt halvperler. 


Teksterne er med vilje ikke sat direkte oven på hinanden.
Dette giver en skygge effekt når de forkydes let.


Således endte det med at se ud... simpelt... men et “happy kort” syntes jeg...

Sidste eksempel... lavet med reste baggrund.


Denne baggrund er lavet med sort karton imellem alle de metallic / blanke / glitter strimlerne.
Farverne som er brugt er: guld metallic/glitter, Pink med prægning og kobber metallic.
Tekst: Creme farvet. + 4 lag sort karton. (Giver en fin højde på teksten... og effekt)
Halvperler og Nuvo Glitter drops/pink


Blomster, blade og baggrund er skåret med samme die’s som på kortet oppe over.


Her ser du det færdige resultat.

De to kort jeg har vist dig her, er lavet ud fra samme materialer.
Eneste forskel er farvevalget, på baggrund og tekst er forskellig.
Ved blot at skifte disse to ting, gør en stor forskel.

Jeg er fan af glitter / holograficog lignende...
Derfor har jeg lagt disse to billeder ind...
Holografic karton, er jeg vild med... det giver masser af effekt...
Det kommer an på hvordan lyset falder ned på karton’et om hvordan det ser ud...
Dette kan skinne i alle regnbuens farver... eller bare være blankt.
Disse to billeder er taget hvor lyset falder forskelligt... så kan du bedømme hvad du syntes ;-)



Farvernes verden er en fantastisk verden... 
uanset om det er maling eller papir...
den spreder glæde her hos mig... 
Måske også hos dig... 

Jeg blev inspireret af at se Jennifer Mcguire på YouTube, 
Da hun brugte design ark og andre mønstrede rester til at klippe i strimler af forskellige bredde...
I øvrigt at hun værd at kigge på... hun laver mange spænende ting ;-)

Du kan jo ændre dette i mange retninger:
- Mønstret papir/karton strimler.
- Bredde strimler.
- forskellige bredder på strimler
- Strimler i alle mulige farver/mønstrer/blank/mat, blondekanter... osv osv...
Kun fantasien sætter grænser.
God fornøjelse.

Hav en fantastisk dag... ;-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Sødeste dig

Et kort som kan bruges i filere anledninger. Til en af dine forældre, kæresten, fødselsdag, kollega osv osv osv… Det er kun fantasien som sæ...