mandag den 30. marts 2020

Farvekort / colourchart DIY til Distress Ink/Oxide m.fl.




Hejsa... 

I dag kigger vi på mine farvekort...

 
Velkommen til mit lille univers.
Det glæder mig mere end du aner at du kigger ind til mig... TAK.

Således danner jeg mig et overblik over mine skønne farver...
Her ser i mit farvekort til mine Distress Ink/Oxide's

Hvad er vigtigt for mig?...
Måske det som er vigtigt for mig.. også er det som betyder noget for dig?...
Mine farvekort er lavet således at de hele tiden kan udvides/flyttes rundt.

Lad os kigge mine 3 hovedpunkter:

1. - Farvekortet kan udvides.
 Da jeg ikke køber alle mine farver på en gang...
Jeg holder af, at samle dem hen af vejen...
Det er derfor vigtigt for mig, at jeg kan udvide mit farvekort.

2. -Farverne kan flyttes rundt på farvekortet.
Det er vigtigt for mig, at jeg kan flytte rundt på farverne...
efterhånden som jeg får flere af dem!...
Da jeg holder af at have dem i farveorden og da jeg nogle gange køber en ny, 
som hører til imellem to farver jeg har i forvejen,
når det sker, så er det vigtigt at jeg kan flytte rundt på farverne på kortet.

3. - Giver et overblik over hvilke farver jeg har.
 Når farvekortet hele tiden kan forandres, således at de enkelte farver er i farveorden hele tiden, På den måde er det et godt værktøj for mig... 
nemt at se hvilken nuance jeg skal vælge til det pågældende projekt...

Smiler... ohhhhh... der er sikkert nogle af jer...
som syntes jeg er liiidt fjollet med dette... Men pyt... ;-)
 Når jeg får en ny farve til min samling gør jeg følgende:

1. at lave 2 stk. labels. 
Jeg laver dem på akvarel papir, pga. slidstyrken har jeg gode erfaringer med... 
1 stk. til farven samt 1 stk. til farvekort.

2. En label til stempelfarven:
Jeg sætter en stærk dobbeltklæbende tape på bagsiden.
sætter den derefter på stempel farven, således at den nemt kan læses,
Når den står i sin opbevaringskasse.

3. En label til farvekort.
Der sættes selvklæbende velcro på bagsiden
VIGTIGT: brug den side med "gribe-kroge" !... 
Den bløde side af velcrobåndet siddes på farvekortet!.

4. klar til at begynde ved punkt 1, når den næste farve købes...

Label til Oxide, eller andre stempelfarver som kan bruges på mørke baggrunde:
- Her har jeg lavet et lille stykke sort karton og limet på den færdige label.
- På den måde kan jeg nemt se hvordan den ser ud på farvede underlag.

 
 Her Ser du det færdige resultat af påsætning af labels på mine:
- Distress Ink's
- Distress Oxide's

I det at der blev lavet 2 stk. af hver label
Så bruger jeg label nr. 2 til mit farvekort. 

 Når du kigger på dette Farvekort: så er det lavet/fungerer på følgende måde:
- 1 stk. A4 ark
 - Som inddeles i firkanter.
- A4 ark m. opdeling, lamineres.
- selvklæbende Velcrobånd (den bløde side) deles på midten,
således at bredden på det bliver halveret. 
- Påsættes på det laminerede ark.
- NU er arket klar til at sætte dine farveprøver på... 
Får du lyst til at flytte rundt på det og/eller 
Du får flere farver til samlingen...




 Her ser du to farveprøver, 
Øverste er Distress Ink.
Nederste er Distress Oxide.

Her ser du bagsiden af de to farveprøver.
Hver prøve har fået monteret selvklæbende Velcrobånd på bagsiden.
Det er modparten til den bløde sid.

Her ser du bagsiden af de to farveprøver.
Hver prøve har fået monteret selvklæbende Velcrobånd på bagsiden.
Det er modparten til den bløde side (den side med gribe-kroge)

Derefter sørger jeg for at mine skumpuder,
kan sidde neden under min stempelfarve.
Det er det som du ser her oppe over.
Jeg skærer et stykke plast (det kan fint være fra div. emballager m.m.)
Jeg sørger for at det dækker skumpuden.
Bag = bagsiden er den som sættes fast på stempelfarven.
På Bagsiden sættes der et stykke selvklæbende velcro (den side med gribe-kroge)
Velcro'en holder stempelpuden fast under plast.
Hvis du ikke har noget genbrugsplast liggende...
så vil du fint kunne klippe et stykke af et overhead-ark.

Plast foldes og sættes fast på stempelfarven med stærk dobbeltklæbende tape
Jeg har brugt den røde dobbeltklæbende tape.
 Klip evt. hjørner til, som vidst på billedet her nedenunder

 Her ser du de to farver, som er klar til at sætte på plads.

 I det at jeg kun har tegnet firkanter op på den ene side af mit farvekort, 
Kan du her se hvordan det ser ud både med/uden optegning.
 
Her er det færdige resultat med optegning.
"forside":
(varme farver)
Rød --> Gul --> Grøn

Her er det færdige resultat uden optegning:
"Bagside":
(kølige farver)
Blå --> Lilla --> Brun --> sort/hvid


Tak for i dag...
Håber du får en dejlig dag,
Du må passe på dig selv og dine kære...


Masser af hilsner fra 
Heidi Bjørn-


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Sødeste dig

Et kort som kan bruges i filere anledninger. Til en af dine forældre, kæresten, fødselsdag, kollega osv osv osv… Det er kun fantasien som sæ...