fredag den 17. januar 2020

HIP HIP Hooray!... Fødselsdagskort lavet med Tim Holtz stempel.

Hejsa og velkommen til.

Det glæder mig at du kigger ind til min side...
Jeg håber du finder noget som kan inspirere dig...

Dagens kort er simple... og med MASSER af farver


Kort nr. 1.
Teksten er skåret med en dies...
I holografisk karton, og limet med et lag Mosgummi under.
Mosgummi giver teksten lidt højde.. en nem måde at skabe en 3D effekt.

Kortet er afslutningsvis dekoreret med nogle få sten/halvperler.



Baggrunden er lavet med et Tim Holtz produkter.
Stemplet med vandfast sværte.
Farvelagt med Distress Ink.

Baggrundene er lavet således.

Valg af farver: jeg har her brugt, Mowed Lawn og Picked Raspberry Distress Ink's
- Jeg har taget stempelfarven og sat lidt farve på min glasskæreplade.
- Sprøjtet lidt vand på farven, med en forstøver.
- Dyppet det stemplet ark ned i farven på skærepladen.
- Ladet arket tørre.

Hvis jeg har lagt flere lag på arket, så har jeg tørret arket inden jeg har lagt næste lag på.
Der kan laves mange smukke ting med denne teknik.

Et lille tip:
Du kan med fordel have to stemplede ark igang når du farver dem med Distress Ink.

Nr. 1. Ark dyppes i farven på glaspladen som det første.
Nr. 2. Ark dyppes i resterne af farverne på glaspladen fra ark nr. 1.

Hvis der skal flere lag farve på arkene?...
Gentages denne fremgangsmåde ind til du har det ønskede resultat.

Når du laver disse to ark, så vil den ene blive lysere end den anden, men begge smukke.
Forskellen på disse ark kan du se mere om sidst i dette blog indlæg.

Inden i kortet, har jeg sat den strimmel,
Som jeg har klippet fra da jeg satte dekorationsarket på forsiden af kortet.

Her ser du det færdige kort nr. 1.


Kort nr. 2.
Teksten er lavet med en dies (sugar script)
Når jeg sætter denne tekst på, så bruger jeg det overskydende (fra klip) da jeg klippede teksten til kort nr. 1.
Hvordan jeg sætter det på viser jeg dig sidst i dette indlæg.


Denne baggrund er ikke dyppet i farven som ses på kort nr. 1.

Baggrunden er lavet således til kort nr. 2.

- Stemplet med sort vandfast sværte.
- Farverne er sværtet direkte på arket med motivet på.
- Der er ikke taget hensyn til at det skal følge linierne på motivet.
Dette giver et lidt rustikt look.
- Arket ligges til tørre eller tørres med varmepistol
- Der er til sidst sprøjtet vand på, og lagt et ark køkken rulle 
eller andet sugende materiale på, til at suge overskydende vand op fra arket.
- Arket ligges til tørre eller tørres med varmepistol.
- Nu er baggrunden færdig til brug på kortet.

Inden i kortet, har jeg sat den strimmel,
Som jeg har klippet fra da jeg satte dekorationsarket på forsiden af

Her er det færdige kort nr. 2.


Kort nr. 3.
Kortet her er lavet på samme måde som kort nr. 1.

Jeg vil ikke fortælle så meget om dette kort, da fremgangsmåden er den samme som beskrevet ved kort. Nr.1.





Inden i kortet, har jeg sat den strimmel,
Som jeg har klippet fra da jeg satte dekorationsarket på forsiden.

Her ser du det færdige kort nr. 3. 


Kort nr. 4.
Kortet her er lavet på samme måde som kort nr. 1.

Jeg vil ikke fortælle så meget om dette kort, da fremgangsmåden er den samme som beskrevet ved kort. Nr. 1. Og nr. 3.

Da kortet her er i rolige farver, i forhold til de andre jeg har vist her i dette blogindlæg.
Har jeg valgt at bruge lidt Nuvo drops på




Dette detaljerede stempel fra Tim Holtz, 
kunne naturligvis også være brugt til mange andre teknikker.
Fx. Være farvelagt med Copic's, akvarel osv osv. Dette ville give en anden effekt.

Inden i kortet, har jeg sat den strimmel,
Som jeg har klippet fra da jeg satte dekorationsarket på forsiden.

Her ser du det færdige kort nr. 4.


Når der laves 2 baggrunds ark af gangen.

Hvis du er nysgerrig på hvor meget forskel der er på farverne,
Når der laves to stk. Så kommer der et lille kig på det her...

Det første ark dvs. ark nr. 1. får mest farve, da det jo tager først.
Dermed er farverne mørkere og mere intense set i forhold til ark. Nr. 2.


Her ser du ark nr. 1.


Her ser du ark nr. 2.


På begge eksempler, er baggrundene brugt til et kort.

Jeg håber at dette giver et lille indtryk af farveforskellen. 
Ark nr. 2 er let og næsten pastel agtigt set i forhold til ark nr. 1.

Genbrug resterne af Mosgummi til 3D effekt.


På billedet ser du noget af det Mosgummi, som er fra da jeg har skåret en tekst ud.
Neden under ligger teksten jeg har sat det på.

Således kan det gøres:

På billedet ser du de materialer jeg bruger.
- Bogbinderlim
- Rest/fraklip Mosgummi
- saks
- Den tekst som har brug for 3D effekt.

Som du kan se på billedet, så har jeg sat nogle rester af Mosgummi på bagsiden.
Jeg klipper det til og sætter det på teksten med bogbinderlim...
Her efter sætter jeg det på det færdige kort.

Jeg kan godt lide tanken om at der ikke er noget spild, som smides ud.
Dette tager ikke længere tid end at sætte andet materiale bag på teksten.

Jeg bruger dog kun dette til tekster med skygge effekt.

Til tekster uden skygge effekt, skærer jeg mosgummi'en direkte til teksten.


Du må have god fornøjelse med det kreative...

Hilsner fra Heidi Bjørn




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Sødeste dig

Et kort som kan bruges i filere anledninger. Til en af dine forældre, kæresten, fødselsdag, kollega osv osv osv… Det er kun fantasien som sæ...