fredag den 19. november 2021

Julekugler i gl. stil... med nyt værktøj...

 

Julekugler, lavet med "til og fra mærkat" Dies...



Gavlhuset har lavet nogle skønne nye dies i år, "til og fra mærkater".
Jeg har brugt to forskellige dies til at lave det med... 


Julekugler lavet med dies, lim m.m.
Før hen lavede jeg sådanne nogle ved at klippe dem med en saks...
hvilket var lidt hyggeligt, og meget langsommeligt!!!... 
Nu går det nemt og hurtigt med at skære dem ud med die!... 

Gavlhusets fine skæreform var måske ikke tænkt til at
Lave julekugle med… meeeeeen den er super god til det… 
Denne skæreform klipper 2 stk. på en gang…


Hvordan er det lavet?: 


1: Find noget papir (jeg har brugt max 80 gr.)
Gavepapir/genbrugspapir (80gr.) eller sider i gamle bøger.
Jeg er jo lidt vild med sider fra bøgerne... 
Syntes der er noget hyggeligt over de færdige kugler.

2: Skær 10 stk. grundform af Gavlhusets til/fra mærkater.
Gavlhusets eget design/Gavl045
Super fin til og fra mærkat og til kugler.

De to færdige kugler som ses på billedet
Den til højre i billedet: Lavet af sider fra en gammel bog.
Den til venstre: Lavet af kraftigt gavepapir med danske flag på.

3: fold dem på midten og klip dem over
Nu har du 2 lige store stykker.

4: fold dem på midten og sæt lim på som vist på tegningen med rødt.
nu kan du ikke længere åbne dette stykke igen.
Dette gør du med alle 20 stykker.

Nu er du klar til at lime alle 20 stykker sammen. 
dette gøres ved at lime dem i en stak.

5: Sæt lim på som vist på tegningen med rødt. 
lig næste stykke oven på... 
og gentag dette step ind til alle er limet sammen i en stak,
som vist på billedet her neden under.

Et lille TIP fra mig:
Vær opmærksom på, kom ikke for meget lim på!... 
Limen må ikke løbe ud når det sættes sammen.
Er der for meget lim på, så kan den være svært at samle den sidste.

  
6: Her ser du hvordan det kan se ud,
når alle 20 stk. er limet sammen.
Papiret her er genbrugs gavepapir.

7: Jeg åbner den... og tjekker at alt er som det skal være, 
samt at den kan åbne sig, der hvor jeg ikke har sat lim på.

8: Når den sidste side limes, og den skal sættes sammen, 
så er det vigtigt at have 2 stk. klemmer til at holde på kuglen!... 
klemmerne lader jeg sidde ind til limen er tør, 
og nu er selve limningen af kuglen færdig.

9: Jeg har fundet nogle LANGE nåle frem.
den længste i pakken her er ca. 12,5 cm.
(Jeg tror de typisk bruges til at sætte øjne i dukker og lignende)

Jeg bruger nålen til at sætte tråd i kuglen.
derfor er det en fordel hvis den er længere end kuglens højde.

10: Tråden er kraftigt/tyk sytråd, 
der er sikkert mange andre muligheder, 
Vær opmærksom på, at det skal kunne 
komme igennemde 2 små 5mm voksperler.

11: Grønne blade/detaljer, jeg har tilføjet på den fine kugle,
er fra Spellbinders die: Build a Winter Birdhouse, nr. S5-449.
Denne skæreform, har mange smukke vinterdetaljer
 fx. sløjfe, blomst osv... 
Der er mange andre dekorationsmuligheder,
 end dem jeg viser her med den die ;-)

12: Jeg har ført en 5 mm. voksperle på,
den dobbelte tråd, derefter igennem
den grønne pynt og videre igennem kuglens midt.
I bunden af kuglen har jeg sat 5mm. voksperle på
 og ført tråden tilbage op igennem kugle og videre.
den grønne pynt sætter jeg fast med en lille smugle lim.
lige som jeg giver de små perler lidt lim.
Nu er det tid til at lade kuglen med sin pynt tørre. 
og der efter slår jeg knuden, således at kuglen kan,
hænges på et træ, troldegren eller andet og pynte.

Den færdige kugle set oppe fra. 
det er nemt at se, at jeg spreder det grønne lidt ud,
således at kuglen er dekorativ,
 uanset hvilken side den ses fra.

På billedet oppe over, hænger den færdige kugle.
På mine kugler vender teksten op/ned  med og uden billeder osv 
Jeg syntes, det er en charme mere, at den er lidt forskellig. Alt efter hvilken side den ses fra...

Hvis du får lyst til at lave sådan nogle julekugler,
så er det jo op til dig... hvordan de skal se ud...
det kan jo være du mener den skal se helt anderledes ud?...  muligheder er der masser af ;-)

Her ser du den helt runde kugle,
 ooog princippet er helt det samme...

Kuglens form kan jo varieres i mange andre udgaver,
end den jeg viser her...
Hvis du får lyst til at prøve kræfter med dette
så husk at vælge en form som kan spejles!
(den kan foldes på midten)
På den måde får det pæneste resultat ;-)


MANGE TAK, Fordi du kigger med her hos mig...
Det glæder mig mere end du aner!...
Måske det kan give lidt inspiration?...
Du må have en skøn dag.

INFO:
For en god ordens skyld vil jeg informere dig om at indholdet IKKE er sponsoreret. 
Det jeg viser i Dette indlæg er:
- Ikke sponsoreret af nogle.
- Jeg har materialerne i dette indlæg, fordi jeg har købt dem.
- Jeg deler dette fordi jeg holder af at bruge mine materialer.
- Det jeg deler i dette indlæg er min personlige holdninger  
samt oplevelser med produkterne.
Jeg deler dette for at inspirere andre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Sødeste dig

Et kort som kan bruges i filere anledninger. Til en af dine forældre, kæresten, fødselsdag, kollega osv osv osv… Det er kun fantasien som sæ...