onsdag den 19. maj 2021

EmbossingPowder's Hvordan har jeg dem stående?...

Lad os kigge nærmere på

mine embossingfarver...

Hvordan jeg sorterer dem, laver kartotek over dem... osv.

Jeg har aaalt for MANGE forskellige ombossing farver... 
Det er slet ikke er nødvendigt med så mange forsekellige som jeg har!...
i langt de fleste tilfælde bruger jeg de samme få grundfarver... smiler...
Mine mest brugte farver er:
Guld, Sølv, Kobber, Opaq hvid, Clear, 
og evt. samme farver med glitter i.
Resten af de alt for mange farver bruger jeg sjældent... 

Embossingpowder findes i utallige variationer fx... 

- Store og små bøtter... 
- Matte, Glitter, Metallic, Rustik (næsten sand-lignende at se på)
- Med masser af effekter: glow in the dark, glitter, pearl osv osv...
- Clear/glaze
- Heldækkende/ Opac's

Jeg har lidt af det hele... og i regnbuens farver...
Superfine detail embossingpowder: 
Her får du så mange detaljer med, som muligt med embossingpowder.

Jo grovere kornene i dit embossingpowder er, jo færre detaljer kommer der med når du embosser... 

I dag kigger jeg ikke på de forskellige teknikker... 
men derimod min form for opbevaring af dem samt min proces, for fremstilling af mit kartotek.
(mit råd... begynd på det inden i har samlet mange)

1: sortering af farver:

For at danne mig et overblik over farverne,
så sorterer jeg dem i rainbow/farvecirkel orden. 
Det er en logisk måde at sortere farver på for mig...
Når det er sorteret begyndte jeg at lave farve eksempler på en farve osv... 

Jeg har alt hvad der har farver på sig i den orden i mit rum...
Karton, farver, og meget andet... står sorteret på den måde... 


2: Fremstilling af  farvekort:


På hvert enkelt farvekort ser du 
et motiv + en sort rund cirkel + 2 motiver som er bastante.
Motiv: viser hvor fint eller groft pulveret er.
De to bastante motiver (de to små hjerter = hvor meget det dækker)
Rund sort cirkel: viser hvordan farven ser ud på sort/mørk baggrund
(opaq eller clear Farve... måske midt imellem)
Det er nyttig viden, når vi skal bruge farverne, i forskellige situationer.


For mig, så laver jeg dette for at se hvor den enkelte farve ligger henne på skalaen... 
på billedet oppe over, kan du se nogle farver som ligger forbavsende tæt... 
og når det er således... så er det super lækkert at kunne se det... 
i forhold til hinanden... hvilket gør det nemmere at se hvad der passer sammen med hvad.


På bagsiden af hvert enkelt farvekort, skriver jeg  producent og farve.


På hvert enkelt farve sætter jeg et eksempel på låget. 
Dette er for nemt at kunne finde den når jeg skal bruge den... 
og det gør også at jeg sjældent bruger selvefarekortet... da jeg har informationen ved hånden.
Vi kan altid diskutere om det skulle have været klippet med en spændende punch...
Men jeg holder af det simple... så således ser mit ud... ;-)

EN ting er hvordan farven ser ud i deres beholder, 
Den farve kan godt ændre sig en del når den er 

Her ser du Range’s copper... 
som du kan se på den runde cirkel i sort karton, så er denne farver opaq (ikke gennemsigtig)

3: Sortering af farvekort:

Sidste sortering af farverprøverne..
Jeg fandt et sted hvor jeg kunne ligge dem op og danne mig et overblik over nuancerne.
Inden jeg sætter dem fast.

4: Samling af færdigt farvekort i 2 stk. ringe: 
Jeg nyder synet når jeg ser på det færdige resultat.
Og jeg nyder at bruge værktøjet... 
for mig gør det, at det er meget nemmere at se nuance forskellen...

Nogle farver har en farveforskelle:
Fx. Blå, lilla, pink, rød, orange, gul, grøn, neutrale farve... osv.
andre er der forskel på dæk evne:
De kan se forholdsvis ens ud på lys baggrund, men forskellige på mørk baggrund.

På billedet her  ser du de neutrale nuancer.


Og her ser du de forskellige farvenuancer.

Disse prøver kunne også have siddet i ringbind og meget andet...
Det er kun fantasien som sætter grænser...
For mig er dette et arbejdsredskab... ikke en pynte ting ;-)

Som du kan se her på min blog så holder jeg af at have mine ting stående i orden...
Jeg kan godt lide at tingene er nemme at finde frem... praktiske...
Måske handler det også meget for mig om at mit hobbyrum er et arbejdsværksted...
Jeg bruger det flittigt... det er her jeg samler styrke til mange andre ting...

Hvis du lige som jeg holder af at gøre ting nemt for dig selv...
Og hvis du kan lide at have dine materialer nemt tilgængelige lige som jeg...
Så er dette en lille idé... 
Husk at det som jeg syntes virker for mig... 
er ikke sikkert at det er det som virker for dig?...
Men måske min måde kan give dig inspiration til hvordan det skal se ud ved dig? 
Måske du allerede har lavet noget som er meget smartere for dig...

Tak for dig!... 
og at du havde lyst til at se med her hos mig ;-) i dag...
Du må have en skøn dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Sødeste dig

Et kort som kan bruges i filere anledninger. Til en af dine forældre, kæresten, fødselsdag, kollega osv osv osv… Det er kun fantasien som sæ...