mandag den 3. maj 2021

Mormors 80 års fødselsdag

 Dagens opgave
Masser af tekst... til en helt speciel person:
Hun er mormor, kan lide roser, og fylder 80 år.
Og jeg har fået lov til at lave kortet... 
Det er altid en ære når nogle betror mig dette.

Lad os kigge nærmere på kortet.
Her er et lille kig på dagens kort...

Dagens ingredienser til kortet:


Karton:
Dekorations ark: HobbyGross: PaperFavourite / woodflora og Vintage Blue
Skrive ark inden i kortet: Skyggekarton: Mirelle Hobbykarton DLD (også af ældre dato.)
Karton: Guldglitter karton, Hvid og sort ensfarvet karton.

Die’s / skæreforme:
Tillykke Die: DixiCraft / MD0069
80.: er skåret med Gavlhuset’s tal die/Gavl006
Scallop die: Simple and Basic Stor (blå): SBD098. Lille (Rosa):SBD115
Mormor: Three Scoops: Mor og Far Die /TSCD0079
Til verdens skønneste: Three Scoops: Stempel med Familie tekster / Relation 2/ TSSXL2002
Skyggekarton: Mirelle Hobbykarton DLD (også af ældre dato.)

Embossing:
Skyggekarton: Mirelle Hobbykarton DLD (også af ældre dato.)
Antistatisk pulver: Joy: Dust powder bag.

Pynt:
(de nævnte er af ældre dato... men er sikker på du kan finde noget lignende)
Rhinesten 4 mm. fra DanmoreHobby 
Pailletter/glitter: 28 lilacLane farve: LL313 Mixed Berry
Halvperler: 6 mm.

Ud over de ting som er nævnt her, er der brugt ting som jeg betragter som alm. Ting på mit scrapbord.
Lim, post it blok, saks, skæremaskine lineal m.m.

Inden jeg samler selve kortet, så flytter jeg hver enkel ting rundt
ind til de har fundet sin plads på kortet.
Når de har fundet deres plads, så ligger jeg en plan om hvad jeg gør i hvilken rækkefølge.

Rækkefølgen for dette kort for mig.:

1.: Skære de die’s som skal bruge.
Hvis der er skygge på nogle dele så limes de på inden jeg samler kortet.

2.: Rykker de enkelte dele rundt ind til de er der hvor de skal sættes på kortet.

3.: finde ud af rækkefølge det skal sætte på... det øverste på kortet limes til sidst.

4.: Limer baggrunden på 
- Scallop ark, 
- Hvid ark
- Den lille scallop.

5.: Nu ligger jeg pynten på.
- “80” limes først.
- “Mormor” sættes fast med “Post it” 
- “Banneren” limes på.
- “Mormor” teksten limes fast.
- “Tillykke” limes fast.

5.: Nu er det tid til at sætte “bling bling”/ glitter på

6.: Skrivefladen med scallop skæres og limes fast inden i kortet.
Nu har du det færdige kort foran dig. Efter disse steps.

Der sættes få pailletter på, og på dem sættes der en lille rhinesten.
Der er også steder hvor jeg sætter rhinesten på alene..
Variation giver liv i kortet.
Jeg sætter ikke tingene på ligeligt fordelt, men i buketter.
Datter gælder for tekst, dekoration fx. Blomster, rhinesten m.m.
Baggrunden er som ofte sat lige på. Det giver ro på kortet.

Pynten jeg sættes på i buketter, der består af forskellige størrelser / texturer.

Når jeg sætter 80 på, så gør jeg det med Bogbinderlim.
På den måde har jeg lidt tid til at sætte det på plads.

Jeg starter med den yderste tynde kant. Inden jeg presser det på plads, 
ligger jeg selve bogstavet ned i, 
og retter den ydre kant til. 
Der efter sætter jeg de små inderkanter fast. 
På den måde får jeg det bedste resultat.

Jeg er lidt vild med effekten som opnås, når det kun er den ydre tynde kant som monteres...
Det giver et let udtryk.

Lige som jeg varierer texturer, størrelser, så varierer jeg også ofte i teksterne... F.eks.
Gennemsigtige / kun kanten.
med skygge / uden skygge.
Skåret ud / stemplet/ embosset.
Tekst på banner
Stor tekst / lille tekst
Stærk farve / neutrale farver.

Når kortet åbnes ser det således ud.
Jeg ynder at bruge skygge karton til skrivefladen inden i kortet.
Det giver en fin effekt, 
samtidig med at det er fint læsbart når der skrives en hilsen på det.

Her har jeg skåret skriveflade ud med en scallop kant.
En simpel men effektiv dekoration.

Her ser du det færdige kort. Sammen med dets konvolut.

Mange tak fordi du kiggede med her på min side.
Det glæder mig meget mere end du aner...
Jeg håber at det kunne inspirere dig til selv at gå igang...

Du må have en fantastisk dag.

Her ser du et lille videoklip af det færdige resultat.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Sødeste dig

Et kort som kan bruges i filere anledninger. Til en af dine forældre, kæresten, fødselsdag, kollega osv osv osv… Det er kun fantasien som sæ...