søndag den 2. maj 2021

Teknik, placere tekst/bogstav die’s på baggrund.

Dette er en teknik.

Den ender ikke med et færdigt kort... men med noget du kan bruge til at lave kort med.

Nogle af jer har spurgt til hvordan jeg placerer tekst die’s på min baggrund.
Såååå her kommer lidt info... 

Min DIY... Således gør jeg:

1.: Jeg finder den tekst die, jeg ønsker at bruge:
Jeg bruger her Gavlhusets tekst die’s, da jeg er vild med den tynde dekorationskant.

2.: Jeg finder den baggrund som teksten skal stå på.
Baggrunden er skåret med:
Simple and basic SBD098 (den store scallop kant i pakken.)


3.: Jeg har brugt en tape som jeg af erfaring ved kan fjernes igen.
Jeg ligger mine Die’s op i den rækkefølge de skal være i på baggrunden.

4.: Når tape’n sidder som jeg ønsker det, kan jeg vende teksten om.
Her bruger jeg antistatisk pulver på tape’en således at tape’en ikke hænger fast i mit dekorationsark

5.: Nu vender jeg teksten tilbage, så bagsiden igen ligger op af.
Ligger den på den baggrund som den skal skæres ud af.
Sætter teksten fast med POST IT tape, som nemt kan fjernes fra dekorationsarket igen.
Og gentager det lige så mange gange/farver jeg skal bruge teksten i.


6.: Jeg har skåret teksten i Dekorationsark + sort karton + sort mosgummi.
Dekorationsarket med scallop kant limes på kortet.
Den tynde skygge kant bruges fra det sorte ark karton.
Selve bogstavet bruges fra dekorationsarket + mosgummi = giver højde på bogstaverne.


7.: På bagsiden af hvert enkelt skåret ark sidder der POST IT tape.
POST IT tapen holder alle delene på plads til de skal monteres.
Når du kigger på teksten her, så kan den være meget svær at se.


Her ser du arket fra bagsiden af.
Jeg har taget bogstaverne ud, således at de kan blive monteret med skum/mosgummi.

Det er vigtigt at alle de små dele gemmes, hvis de skal bruges, på kortet.
Dette giver en helhed, at det er de dele som hører til på den pågældende plads som bruges.
Dette er en del af effekten.

8.: Her ser du forskellen på bogstaverne hver for sig + samlet til et bogstav.

Det er en nem effekt... 
samme effekt kan opnås ved at ligge flere lag ensfarvet karton bag ved teksten, i stedet for misgummi.
Om jeg bruger det ene eller andet kommer an på, hvor bredde tingen der er, der er skåret ud.
Mosgummi er ikke nem at styre på tynde detaljer.
Vær opmærksom på dette hvis du skal lege med det selv.

9.: Her har jeg lagt teksten ned i baggrunden igen.
Jeg sørger altid for at holde tingene samlet hele tiden,
da der er nogle meget små detaljer som ikke må forsvinde.

10.: Når baggrunden er monteret på kortet,
sætter jeg den tynde skyggekant ned i den tekst som er skåret ud.

Hvis der er en midte som skal monteres, 
så ligger jeg selve bogstavet ned, således at jeg har noget at sætte den midterste detalje fast efter,
på den måde bliver det præcist.

Her vurderer jeg også om de midterste bogstaver skal monteres igen eller bruges på et andet projekt.

Dette lyder mere besværligt end det er når det bruges i praksis... 

Håber du føler dig inspireret til at afprøve teknikken selv...
Den kan naturligvis laves med alle tekster, som er thinlitz/bogstaverne ligger hver hvor sig.

Tak fordi du kigger med her på min side...
Du må have en fantastisk dag...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Sødeste dig

Et kort som kan bruges i filere anledninger. Til en af dine forældre, kæresten, fødselsdag, kollega osv osv osv… Det er kun fantasien som sæ...